DIABETES > School

Diabetes op school

Voor het schoolpersoneel is het belangrijk symptomen van hypoglycemie te herkennen.

Welke elementen behoren er tot een effectieve behandeling van diabetes (op school)?

  • controleren van de bloedglucose;
  • begrijpen wat hypoglycemie en hyperglycemie inhouden;
  • opvolgen van opgesteld voedingsschema;
  • regelmatig fysieke activiteit;
  • toedienen insuline;
  • uitstappen op voorhand bespreken met de diabetespatiënt.

Controleren van de bloedglucose:
Dit is één van de belangrijkste zaken binnen de regeling van diabetes. Algemeen wordt er aanbevolen om de bloedglucose te controleren voor het eten van de hoofdmaaltijd of een snack. De controle dient bijvoorbeeld ook te gebeuren voor de start van fysieke activiteit (bv. Sportlessen).
Het corrigeren van de bloedsuikerspiegel in geval van hypoglycemie dient zo snel mogelijk te gebeuren en dus ook toegelaten worden op ieder moment van de dag.

Een hypoglycemie kan ook een invloed hebben op het gedrag van de diabetespatiënt. Wanneer het gedrag van een student verandert naar een eerder agressief gedrag, verlies van aandacht, begint stuipen te krijgen kan er worden aangenomen dat de student een hypoglycemie krijgt.

Wanneer de student de erge symptomen van een hypoglycemie ondergaat, mogen er zeker geen vloeibare voedingsmiddelen worden aangeboden. Er mag niets in zijn mond worden gebracht omdat er verstikkingsgevaar bestaat. Op dit moment moet er glucagon worden toegediend en daarna dient een ambulance te worden opgebeld (Glucagon is een hormoon die de bloedglucose doet stijgen. Dit gebeurt doordat glucagon de koolhydraatreserves (glycogeen) in onze lever gaat aanspreken. Door dit hormoon komt er glucose vrij uit de lever en wordt die naar de bloedbanen gebracht.)

Wat zijn de voordelen van het regelmatig controleren van de bloedglucose?

  • de student kan zo gemakkelijker streven naar een controle van de glucose en kan zo complicaties op lange termijn uitstellen;
  • de student kan sneller inspelen op een glucosedaling;
  • draagt bij tot stimuleren van zelfstandigheid van de diabetespatiënt;
  • de tijd dat de student uit de klas is verminderd;
  • de medestudenten gaan ook minder vreemd tegenover het gebeuren staan als de controle van de bloedglucose op regelmatige basis gebeurt.